OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
I v tak zakonzerovaném a pevně stanoveném stylu, jako je thrash metal, který své vrcholy má jasně definované s překrásnými „džískovanými“ osmdesátkami, se stále dají najít posluchačsky přívětivé nahrávky, překypující zajímavou melodikou a nakažlivou energií ruku v ruce jdoucí s uvěřitelným entuziasmem.
Ne že by se mělo jednat o desky originální či dokonce převratné, ale rozhodně disponující potencionálem potěšit nejednoho pamětníka a zároveň i oslovit nového příznivce tohoto invenčně již notně zrezivělého stylu.
Přestaňme však kolem sebe kopat klišovitými hesly a raději zlehka nahlédněme na již čtvrtý počin jedné z největších nadějí takzvané retro thrashové vlny, jejíž cesta se začala datovat již v roce 2004. To už je dostatečně dlouhá doba na to, aby se nějakým způsobem vyprofilovala. WARBRINGER však patří stále mezi kapely hledající. I na novince svůj bujný výrazový arzenál neustále koriguje, košatí, zvelebuje o melodické vyhrávky a svým počínáním nesvádí k myšlenkám o obyčejném parazitování na úspěších thrashových model. Byť se jejich vliv ani v tomto případě vyloučit nedá.
V tomto případě americká formace nečerpá ani tolik ze SLAYER (výjimkou budiž ultrarychlá petelice „Off With Their Heads“ s typickým kakofonickým sólem), EXODUS nebo TESTAMENT, jak by ostatně jejich rodný list naznačoval, nýbrž se ohlíží za sílou a energií pro našince tolik oblíbené truhlice germánské, konkrétně pak za smečkou, jež v dnešní době prožívá další velké úspěchy. Samozřejmě tím mám na mysli KREATOR. Právě ti totiž z hudby WARBRINGER vyvěrají nejvíce a jistě se k tomuto tvrzení dá připočíst i vokální projev Jeffa Pottse, který ačkoliv je prohnán přes moderní „udělátka“, jasným způsobem demonstruje agresivní polohu Mille Petrozzy.
Jak už jsem však naznačil, WARBRINGER se s nějakým revivalováním dávno nechtějí spokojit a úspěšně tak implantují do své hudby i různé akustické brnkačky, sborové vyřvávačky, heavymelodická sólíčka, a též i agresivní sprinty, které zavání až flirtováním s black metalem. Zmíněné atributy tak dohromady příjemně zpestřují v jádru obyčejný thrashový hobling a v kombinaci s ideální stopáží nestíhá kvalitativně vyrovnaná jedenáctka skladeb výrazně nudit.
WARBRINGER jsou tedy vedle HAVOK další kapelou, která šikovně přepracovává motivy žánrových klasiků, přidává k nim kus sebe a hraje s velkou oddaností a nasazením. A to se zkrátka musí ocenit.
Dravý a zároveň propracovaný materiál, který by thrashové příznivce rozhodně neměl minout!
7 / 10
John Laux
- kytary
Jeff Potts
- kytary
Ben Mottsman
- baskytara
Carlos Cruz
- bicí
John Kevill
- vokály
1. Horizon
2. The Turning Of the Gears
3. One Dimension
4. Hunter-Seeker
5. Black Sun, Black Moon
6. Scars Remain
7. Dying Light
8. Iron City
9. Leviathan
10. Off With Their Heads!
11. Towers Of The Serpent
IV: Empires Collapse (2013)
Worlds Torn Asunder (2011)
Waking Into Nightmares (2009)
War Without End (2008)
Vydáno: 2013
Vydavatel: Century Media Records
Stopáž: 41:28
Produkce: Steve Evetts
osobne by som sa vobec neohanal pojmami ako retro a trash ma uz to najlepsie za sebou, lebo to by sme vedeli aplikovat na 95% vsetkych hudobnych zanrov. osobne sa pozeram nato ci je album dobry alebo nie a to tento je dobry az tak ze velmi. a nebal by som sa dat aj vyssie hodnotenie, pesnicky su naslapane, je tam kopec silnych napadov, instrumentalne na vysokej urovni a k tomu s deluxe zvukom. urcite jeden z top trash albumov za poslednych par rokov...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.